Som arbejdsgiver er du forpligtet til at indberette uafholdt ferie til Feriefonden – en lovpligtig opgave, der gælder, når ansatte ikke afholder deres optjente ferie rettidigt, og ferien derfor bortfalder.

Hvornår skal du indberette til Feriefonden?

Hvis en medarbejders ferie bortfalder – fx fordi den ikke er afholdt inden for ferieafholdelsesperioden – skal den ikke-afholdte ferie for ferieåret 2023/2024 indberettes til Feriefonden senest den 15. november 2025.

Det gælder uanset årsag – medmindre der er tale om lovlige undtagelser som fx barsel eller sygdom.

Bemærk: Alle arbejdsgivere skal indberette, også selvom beløbet er 0 kr.

Konsekvens ved manglende indberetning

  • Arbejdsgiveren kan blive mødt med krav fra myndighederne om efterbetaling til Feriefonden.
  • Medarbejdernes rettigheder kan blive påvirket, hvis ferien ikke bliver korrekt registreret som bortfaldet og indberettet.
  • Gentagne fejl eller manglende indberetninger kan medføre kontrolsager – og i værste fald økonomiske sanktioner.

Gode råd

  • Gennemgå jeres feriepolitik og frister for ferieafholdelse.
  • Sørg for, at jeres løn- og HR-system understøtter automatisk registrering af bortfaldt ferie.
  • Indberet rettidigt – og dokumentér processen.

Mange virksomheder glemmer denne forpligtelse – og det kan koste både tid og penge at rette op på senere. Hvordan arbejder din organisation med ferieoverblik og indberetninger?

Læs også vores artikel om bogføringsbeskrivelser og krav i bogføringsloven.

+45 50 80 62 00
salg@h-plus.dk
Læs mere om Løn & HR her

Hvis du er i tvivl

Er du i tvivl om, hvordan du skal håndtere ferie og indberetninger?
Vi hjælper dig gerne med at få styr på reglerne og processerne – nemt og effektivt.

Kontakt os her for en uforpligtende snak >

#feriefond #HR #ferielov #arbejdsret #personaleadministration #compliance #arbejdsgiveransvar #ferie #indberetning #HøgsbroPlus #GørDetEnkelt #Løn #Outsourcing