Likviditetsbudget skabelon – Sådan laver du et likviditetsbudget til din virksomhed
Du søger måske en likviditetsbudget skabelon, men det er ikke så simpelt. Til gengæld vil vi gerne hjælpe dig godt på vej. Derfor har vi samlet en række eksempler på, hvad likviditetsbudgettet indeholder. Læs mere herunder.
En likviditetsbudget skabelon er i høj kurs, men desværre også mere omfattende end man skulle tro. Det er nemlig utrolig individuelt, hvad en virksomheds likviditetsbudget indeholder. Derfor er der heller ingen “one size fits all”-skabelon, vi kan give dig.
Eller rettere, vi kunne godt skabe en gratis likviditetsbudget skabelon (som vores anbefaling-skabelon her), men den ville på ingen måde være retvisende eller brugbar. Derfor vil vi hellere fortælle dig mere om, hvad et likviditetsbudget er, og hvad det skal indeholde. Derefter vil du være bedre klædt på til at lave dit eget budget.
Har du spørgsmål eller skal bruge hjælp, kan du naturligvis altid kontakte os. Få en uforpligtende dialog omkring, hvordan Høgsbro+ kan hjælpe dig og din virksomhed.
Fra driftbudget til likviditetsbudget
Skal du lave et likviditetsbudget, kommet du ikke uden om at lave et driftbudget. Groft sagt, så handler likviditetsbudget om din vikrsomheds forventede indtægter og omkostninger.
Udgifter i likviditetsbudgettet
Et driftbudget omhandler omkostninger forbundet med driften af din virksomhed, så du skal kende disse omkostninger og udgifter for at lave dit likviditetsbudget.
Typisk er omkostningerne ved at drive din virksomhed bedre kendt end dine indtægter.
Du kan eksempelvis bruge et af vores gratis værktøjer her på hjemmesiden. Beregn hvad det koster at outsource lønadministrationen med vores prisberegner, hvor du får beløbet med det samme uden at skulle afgive e-mailadresse eller noget andet.
Indtægter i likviditetsbudgettet
Selve indtægterne er ofte en kombination af allerede kendte indtægtskilder (eksisterende aftaler og kunder) samt forventede indtægter. Det kan være ud fra en forventning om at få flere kunder eller sælge flere varer. Måske endda en prisstigning kan være det, der har størst betydning for dine indtægter.
I alle tilfælde skal du bruge både udgifter og indtægter til at lave dit likviditetsbudget.
Hvad indeholder et likviditetsbudget?
Selvom der ligger mange poster i et likviditetsbudget, typisk fra en række forskellige interne og eksterne kilder, så er der et par grundlæggende elementer.
Hvad skal likviditetsbudgettet vise?
- Hvad har du den 1. i måneden på bankkontoen
- Hvor mange indtægter kommer i løbet af måneden (hvad går ind på kontoen)
- Hvor mange omkostninger er der i løbet af måneden (hvad går ud fra kontoen)
- Er der plus eller minus på bankkontoen, når måneden slutter
Disse fire punkter er naturligvis en meget firkantet beskrivelse af likviditetsbudgettet. Det er dog stadig helt overordnet præcis det, dit likviditetsbudget omhandler og skal indeholde.
Skal du bruge hjælp med dit likviditetsbudget?
Uanset om du er ved at starte en virksomhed, eller er i fuld sving og skal bruge hjælp til regnskabet, kan Høgsbro+ hjælpe. Måske har du allerede styr på det meste, man mangler “bare” overblikket. Tag kontakt til os, og lad os se, hvordan vi kan hjælpe.
Heldigvis er likviditetsbudgettet noget af det sidste, du skal kigge på, da det netop forudsætter, at du kender både indtægter og udgifter. Du skal dog være velkommen til at kontakte os når som helst i processen.
Kort sagt: Lad os fokusere på regnskab og budgetter, så du i stedet kan holde fokus på at sikre indtægter til – og vækst af – din virksomhed.